Dubbelkretsbromssystem innebär att fotbromsen delas upp i två oberoende delar. Om en krets (broms för 2 hjul) misslyckas, fungerar den andra kretsen (återstående 2 hjul) som normalt. Detta ökar säkerhetsnivån och är en egenskap hos alla förutom de äldsta bilarna.

Moderna bilar har hydrauliska bromsar. Det innebär att bromskraften överförs från pedalen till bromsarna med hjälp av en speciell bromsvätska. När bromsvätskan når hjulet aktiverar den bromsen.

Det finns 2 olika typer av bromsar

Skivbromsar

Skivbromsar har en öppen bromsskiva och ett bromsok (Läs mer om vad ett bromsok är) som trycks mot skivan när du bromsar. Dessa bromsar är normala för framhjulen, men har också blivit allt vanligare att använda på alla hjul då de ofta är mer effektiva än trumbromsar.

Trumbromsar

Trumbromsar har en sluten konstruktion bestående av en rund trumma. Inuti trumman sitter bromsbackar som trycks mot trumman när man bromsar. Dessa bromsar används vanligtvis för bakhjulen.

ABS bromsar

Låsningsfria bromsar (ABS) hjälper dig att behålla kontrollen över bilen (manövrerbarhet) i samband med kraftfull inbromsning. Bromssträckan kan minskas, men kan i vissa fall ökas.

Hur ABS-bromsar fungerar

  • Du trycker ner bromspedalen hårt vilket gör att hjulen låser sig (bilen glider framåt, däcken “gnisslar”).
  • ABS-systemet känner omedelbart av att hjulen har låst sig (eftersom de inte snurrar).
  • ABS-systemet släpper en del av trycket på bromsarna så att däcken börjar svänga.
  • ABS-systemet anpassar då bromskraften så att den blir så stark som möjligt utan att bli överdriven och låsa bromsarna.
  • Eftersom hjulen inte är låsta kan du styra i samband med bromsning med ABS. Detta är mycket viktigt om du behöver väja för att undvika något.

Förvirring och okunskap bland förare angående ABS

När du bromsar hårt med en bil som har ABS kan pedalen börja stamma och pulsera (det låter som om något är fel). Detta är dock helt normalt, eftersom det är så här ABS-systemet fungerar!

Du bör fortsätta att hålla nere pedalen så hårt du kan, utan att släppa, hur konstigt det än känns.

Det är dock fortfarande vanligt att förare släpper bromsarna – så pass att det finns Brake Assist (BA)-system som i samband med kraftig inbromsning håller kvar trycket på bromspedalen trots att föraren släpper den.